Jdi na obsah Jdi na menu
 

Škoda 742 Transaxle

Škoda 742 Transaxle, ČSSR 1980
Čtyřdveřový čtyř až pětimístný sedan, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový čtyřválec s rozvodem OHV, objem 1389 cm³, vrtání 75,5 mm a zdvih 78 mm, komprese 9,5, karburátor Jikov výkon 55 kW (75 koní) při 5500 ot/min, točivý moment 120 Nm při 2750 ot/min. Čtyřstupňová převodovka vzadu v bloku s rozvodovkou, rozvor 2500 mm, rozchod 1400/1350 mm, vnější rozměry 4160x1595x1400 mm, hmotnost 881 kg, maximální rychlost 158 km/h.
Prototyp Škoda 742 T s motorem vpředu a převodovkou vzadu u poháněné nápravy byl postaven koncem sedmdesátých letech přímo v továrně Škoda. Toto uspořádání pohonu, zvané transaxle, používaly v sedmdesátých letech dvacátého století například vozy Alfa Romeo Alfetta nebo Porsche 924. Ve vozech Škoda se objevilo již ve třicátých letech u typu Popular. Jediný postavený exemplář byl prodán soukromému majiteli, kteý s vozem jezdil ještě po roce 2000. Vůz měl řadu dílů společných s tehdy vyráběnou řadou Škoda 105/120.
Z pohledu na vůz je vidět odlišné provedení přední části (maska, světlomety, nárazník). Také zadní část vozu byla pozměněna mohutným nárazníkem. Větší snímek je z knihy L&K-Škoda Let okřídleného šípu, 2.díl, autoři P.Kožíšek a J.Králík, Motorpress Praha 1995. Pohled zezadu byl převzat z knihy Škoda auta známá i neznámá, autoři M.R.Cedrych a L.Nachtmann, Grada Publishing Praha 2003.

Zdroj: www.auta5p.eu