Jdi na obsah Jdi na menu
 

Škoda Kirby Buggy

Škoda Kirby Buggy, Itálie 1972
Otevřený čtyřmístný terénní vůz (buggy), karosérie z plastů s ochranným obloukem, motor vzadu a pohon zadních kol. Řadový čtyřválec s rozvodem OHV a objemem 988 cm³, vrtání i zdvih 68 mm, komprese 8,3, karburátor Jikov, výkon 35 kW (48 koní) SAE při 4750 ot/min, točivý moment 75 Nm při 3000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 2400 mm, rozchod 1280/1250 mm, délka 3630 mm, šířka 1660 mm, hmotnost 560 kg, maximální rychlost 140 km/h, zrychlení na stovku za 12 s.
Vůz byl postaven v roce 1972 italskou firmou Autozodiaco na nezkráceném podvozku Škoda 100, stavbu iniciovala společnost Motorest, generální zástupce vozů Škoda v Itálii. Článek z časopisu Auto Revue z roku 1973 o voze uváděl:
Škoda Autozodiaco Kirby Dune Buggy
Jednou z pozoruhodností 54. turínského autosalónu bylo i dune buggy Autozodiaco Kirby. Vzniklo ve spolupráci boloňské firmy Autozodiaco a generálního zástupce vozů Škoda v Itálii, firmy Motorest. Jeho konstrukce vychází z motoru, převodového ústrojí a podvozkových částí vozů Škoda. Novinkou rovněž je, že vůbec poprvé se vozidlo tohoto typu staví z továrně nových dílů. Prozatím má buggy Kirby motor Škoda 100, počítá se však i s alternativní montáží výkonnějšího motoru z kupé Škoda 110 R. Kirby má kola z lehké slitiny, vpředu 6,00x14, vzadu 8,00x15, opatřená speciálními pneumatikami 195−14 resp. 225−15. výroba začala v lednu 1973 a počítá se s produkcí 500 vozů ročně, dodá−li mladoboleslavská automobilka potřebné množství dílů a celků. Předpokládaní cena v Itálii je 1 300 000 lir, což je asi o 200 000 lir méně než cena srovnatelných kokurenčních buggy s motorem VW 1200.

Sériová výroba se ale neuskutečnila, údajně byly postaveny pouze dva vozy. Zachován zůstal jediný, jeho současným majitelem je pan Tomáš Wollný z Opavska.
Podklady (dva větší snímky, článek a technická data) poskytl v prosinci 2005 majitel vozu, za což mu patří poděkování. Na druhém snímku je vůz na setkání italských automobilů ve Fulneku v roce 2005, tou dobou měl vůz stále ujeto pouze cca 3500 km. Třetí obrázek je výše uvedený článek z Auto Revue 1973. Dva menší snímky jsou z léta 2002, černobílá fotografie vozu pochází z časopisu Blesk a barevný snímek byl tou dobou na webu Blesk. 

Zdroj: www.auta5p.eu